woensdag 25 augustus 2010

Orka en Ik

Een wandelende orka zette zich naast me. Dat mocht want er zat niemand. De orka zei: "Jesus."

"Jesus," dat zei hij, op z'n Amerikaans, terwijl hij met een zakdoek het zweet op zijn slapen depte.

Ik vroeg me af of de orka toevallig Amerikaans was. Dat kon want het was een dikke orka.

De orka zuchtte vermoeid op een manier zoals alleen orka's dat kunnen. Dat wil zeggen: hij gebruikte zijn spuitgat in plaats van zijn mond (zoals niet-orka's dat wel doen).

Daarna zei hij tegen niemand in het bijzonder: "Het is zo fucking warm vandaag. "

De orka sprak met een licht Zuid-Hollands accent, het soort waar je van hoort dat het eerder Brabants dan Zeeuws geoefend is.

Ik deed mijn best om mijn teleurstelling te verbergen. Een Zuid-Hollandse orka is natuurlijk oneindig minder interessant dan een in-eender-welke-windrichting-wonende Amerikaanse orka.

"Bwa." Ik vond eigenlijk dat het met die warmte nogal meeviel. Ik vond dat die orka niet zo hard hoefde te zagen en misschien maar beter iets aan zijn gewicht zou doen. Maar ik bleef beleefd. "Bwa."

De orka zuchtte nog eens en deze keer kreeg hij wat orkakwijl op mijn revers.

"Nou, sorry, hoor. Maar het is toch zo godversodemieterd warm vandaag."

"Mja. 't Is meestal wel zo warm hier, hoor."

"Nou, ja, dat is natuurlijk het probleem met dit achterlijk kutland. No offence, maar zelfs het weer heeft geen-greintje-fucking-respect voor de behoeften van de zwaardwalvis."

Dat vond ik erover. Ik keek op van mijn ijsje en sloeg mijn dreigendste toon aan.

"Fuck you, orka. Dit mijn land en je mag altijd teruggaan als je het niet aankan. Zagevent."

Daar kon de orka niet mee lachen. Hij meende dat ik geen recht had zo te spreken tegen een meerderjarige en bla-bla-bla.

Altijd maar zagen die orka's. Altijd maar zagen.

't Is niet dat ik racist ben. Mensen vragen mij soms: "Hey, gij zijt racist, of wat?", op een toon waaruit ik afleid dat het helemaal geen vraag is.

Ik zeg altijd dat ik geen racist ben. Ik ben ook geen racist. Ik verlang soms gewoon terug naar die goeie oude tijd, weet je wel. Toen orka's nog niet wandelden en nog niet spraken. Dat was de tijd.

Mijn grootvader praat er soms nog over. De tijd. En ik kan je verzekeren, dat was 'em, de tijd.

Dat was 'em helemaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten